Umowa o dożywocie

Przez umowę o dożywocie zbywca przenosi własność nieruchomości na nabywcę w zamian za co nabywca zobowiązuje się (w braku odmiennej umowy) przyjąć zbywcę jako domownika, dostarczać mu wyżywienia, ubrania, mieszkania, światła i opału, zapewnić mu odpowiednią pomoc i pielęgnowanie w chorobie oraz sprawić mu własnym kosztem pogrzeb odpowiadający zwyczajom miejscowym.

Do sporządzenia umowy o dożywocie niezbędne są dane stron umowy (imiona, nazwisko, imiona rodziców, numer i seria dowodu osobistego/paszportu, PESEL, adres zamieszkania, stan cywilny).

Dodatkowo mogą być wymagane (w zależności od tego co będzie przedmiotem tej umowy):

• numer księgi wieczystej,
  • podstawa nabycia lokalu,
  • wypis z rejestru gruntów,
  • wypis z rejestru lokali,
  • wartość lokalu,
  • termin i warunki wydania lokalu.
  • numer księgi wieczystej (jeżeli jest założona),
  • podstawa nabycia nieruchomości,
  • wypis z rejestru gruntów, a jeżeli działka ma zostać wydzielona do nowej księgi wieczystej także wyrys z mapy ewidencyjnej,
  • wartość nieruchomości,
  • termin i warunki wydania nieruchomości.

Ponadto mogą być wymagane:

• zaświadczenie o przeznaczeniu działki w planach zagospodarowania przestrzennego,
  • zaświadczenie stwierdzające, czy działka objęta jest uchwałą Rady Gminy o ustanowieniu obszaru zdegradowanego i obszaru rewitalizacji,
  • zaświadczenie stwierdzające, czy działka objęta jest uproszczonym planem urządzenia lasu lub decyzją, o której mowa w art. 19 ust. 3 ustawy o lasach.

Przedmiotem umowy o dożywocie może być wyłącznie nieruchomość, w związku z czym nie można tego typu umową przenieść spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu.

Przedstawione wyżej wyliczenia mają charakter wstępny –  w zależności od stanu faktycznego mogą być potrzebne także inne dokumenty i informacje. W celu uzyskania szczegółowych informacji prosimy o kontakt z Kancelarią.